Principi oblikovanja perforacija
U postupku projektovanja lampe polazilo se od istraživanja uticaja oblika, veličine i rasporeda perforacija na tok i raspodelu svetla. Kako bi se postigao kontrolisan, ali i vizuelno raznovrstan svetlosni efekat, odlučeno je da se primeni princip nepravilnih kružnih perforacija raspoređenih po površini lampe.
Takav pristup omogućava mešanje zona različite gustine i veličine otvora, čime se dobija dinamičan odnos svetlih i senovitih delova. Time se stvara efekat prostorne dubine i ritma, koji doprinosi estetskom doživljaju prostora.
Organizacija i funkcionalna uloga perforacija
Nepravilno raspoređeni kružni otvori ne predstavljaju samo estetski element, već utiču i na način na koji se svetlo prostire kroz prostor.
Manji otvori usmeravaju svetlo i daju izraženije tačkaste projekcije, dok veći omogućavaju širu difuziju i ravnomerniju osvetljenost. Kombinovanjem različitih dimenzija postiže se uravnotežen odnos intenzivnog i mekog svetla, koji se prilagođava karakteru prostorije i željenoj atmosferi.
Tokom istraživanja izrađena su tri varijantna modela: sa malim otvorima, sa velikim otvorima i sa linearnim perforacijama. Uporednim osvetljavanjem i analizom senki pokazalo se da varijanta sa većim otvorima daje najizrazitije i vizuelno najatraktivnije svetlosne obrasce. Takva raspodela perforacija omogućava balans između direktnog i difuznog svetla, dok se kod malih otvora efekat gubi zbog previše usmerenih tačaka, a kod linearnih perforacija senke postaju previše pravilne i tehničke.

Ravanski pristup, materijal i konstrukcija lampe
U modelovanju je primenjen ravanski pristup, pri čemu je forma lampe razvijana u osnovnoj površini, a zatim savijana u trodimenzionalni oblik. Ovaj metod omogućava jednostavniju kontrolu nad rasporedom perforacija i olakšava proces izrade prototipa.

Kao materijal odabrano je drvo, zbog njegove topline, prirodne teksture i sposobnosti da filtrira svetlo na prijatan način. Drvena površina dodatno omekšava kontraste i doprinosi stvaranju prijatne, tople atmosfere u prostoru. Pored estetskih svojstava, drvo je i lako obradivo materijalno rešenje koje omogućava precizno lasersko sečenje i jednostavnu realizaciju.
Svetlosni i estetski efekti
Eksperimentalnim osvetljavanjem modela uočeno je da nepravilne kružne perforacije stvaraju organske obrasce senki koji se razlikuju u zavisnosti od udaljenosti izvora svetla. U bližim pozicijama efekat je intenzivniji i kontrastniji, dok se na većem rastojanju senke stapaju i formiraju difuzno, prijatno osvetljenje.
Ovakav tip raspodele svetla doprinosi toplijem i prirodnijem ambijentu, u poređenju sa pravilnim, geometrijskim rasporedima otvora koji daju oštrije i hladnije svetlosne obrasce.
Zaključak
Pristup oblikovanju lampe zasnovan je na kombinovanju različitih veličina i gustina nepravilnih kružnih perforacija, čime se postiže kontrolisana, ali i dinamična raspodela svetla.
Eksperimenti sa različitim tipovima otvora pokazali su da veći otvori u drvenoj lampi daju najkvalitetniji balans između svetla i senke, stvarajući prijatnu i estetski izražajnu atmosferu.

