Kako bismo napravlili sistem za kontrolisanje svetlosti pomoću iris blendi prvo je potrebno napraviti mehanizam pomoću kojeg se iris blene pokreću.
Iris blende imaju više vrsta mehanizama pomoću kojih se pokreću ali dve najpopularnije i najpouzdanije varijante su:
1. Iris blende sa blejdovima koji se oslanjaju na jedan oslonac (single anchor point design) https://www.youtube.com/watch?v=vsedO28IPMo
2. Iris blende sa blejdovima koji se oslanjaju na dva oslonca (iris calculator design) https://www.youtube.com/watch?v=hFgHeSb7DFk
Osnovna razlika između ova dva sistema je način na koji se sistem pomera i zatvara blendu. Oba ova faktora su pod uticajem samog oblika blejda koji je glavni diferencirajući faktor između sistema. Sistemi su rađeni parameterski u Grasshoperu kako bismo dobili veću slobodu u izmeni, modifikovanju i optimizaciji svakog blejda.
U prvom slučaju blejd se dobija kao lučni isečak dela kruga kojem se zadaje tačka oko koje se okreće. Praćenjem okretanja blejda oko tačke dobijaju se putanje šina koje vode blejd od pozicije skroz otvorenog irisa do pozicije zatvorenog irirsa.
Blejdovi se preklapaju da bi se izbegla mogućnost propuštanja svetlosti između blejdova.
Finalni sklop se sastoji od statičnog kruga sa šinama u jednom pravcu, kruga koji se rotira sa šinama u suprotnom pravcu i blejdova šiji oslonci se kreću po šinama. Presek pravaca šina statičnog i kruga koji se rotira dobija se putanja rotacije blejda.
Kod drugog slučaja blejd je isečak prstena koji se dobija presekom dva prstena istih radijusa smaknutih tako da leva krajnja tačka unutrašnjeg radijusa jednog prstena prolazi kroz centar drugog prstena. Blejd je oslonjen na dve tačke u prstenu.
Jedan oslonac je vezan za prsten koji se rotira i taj oslonac se samo rotira oko Z ose u svom centru, dok drugi oslonac se nalazi na fiksnom prstenu ali se on translira po horizontalnoj šini dok se rotira oko Z ose u svom centru. Praćenjem kretanja blejda i translacije drugog pina dobija se putanja po kojoj se pin kreće koja nam daje oblik i dimenzije šine.
U oba slučaja rotacijom prstena blejdovi se rotiraju i kreću po šinama zarvarajući blendu.
Dokazano je da oba pristupa funkcionišu i mogu se parametarski napraviti samo je potrebno izabrati bolji.
Gledajući po pitanju dizajna drugi pristup je bolji zato što su blejdovi oslanjeni na dve tačke što sprečava ukrštanje blejdova, otklanja potrebu za za prekalpanjem blejdova, osigurava da neće postojati otvor u sredini i daje sigurnost i dugotrajnost sistemu. Testiranjem prototipa prve verzije blende ( single anchor point design) dokazano je da se zbog dizajna blejda blenda ne zatvaraju do kraja i ostavljaju rupu koja propušta svetlost.
Dosta bitan faktor je i površina blende koja propušta svetlost u odnosu na površinu okvira blede. Da bi blenda omogućila maksimalnu osvetljenost nekog prostora a da zauzima minimalnu površinu nekog prostora potrebno je da okvir blende bude što manji a otvor što veći.
Iris calculator design | ||||
Number of blades | Outer radius offset | Inner radius | Ratio of outer and inner radius | Percentage of the illuminated area relative to the entire area |
5 | 46 | 46 | 0,5 | 25% |
10 | 27 | 46 | 0,630136986 | 40% |
14 | 17 | 46 | 0,73015873 | 53% |
17 | 14 | 46 | 0,766666667 | 59% |
Single anchor point design | ||||
Number of blades | Outer radius offset | Inner radius | Ratio of outer and inner radius | Percentage of the illuminated area relative to the entire area |
5 | 42 | 46 | 0,522727273 | 27% |
10 | 24 | 46 | 0,657142857 | 43% |
14 | 18 | 46 | 0,71875 | 52% |
17 | 15 | 46 | 0,754098361 | 57% |
Iz priloženog može se videti da je dizajn sa dva oslonca lošiji sa manje blejdova ali što se više blejdova dodaje i površina smanjuje on postaje efikasniji i postaje efikasniji od dizajna sa jednim osloncem. Ovi podatci su konstantni sa logikom dizajna irisa sa dva oslonca gde on zahteva više blejdova ali omogućava manju dimenziju okvira.
Zbog ovih razloga a i zbog dokazane mane dizajna sa jednim osloncom da se ne zatvara u potpunosti i boljeg i lakšeg skaliranja dizajna sa dva oslonca u daljem istražvanju će se porediti preformanse oba fizička modela ali razvijati dizajn sa dva oslonca jer predstavlja bolju podlogu za dalji rad i unapređivanje.