II faza ispitivanja
Prethodnom fazom istraživanja došlo se do zaključka da će se sakralni objekti modelovati u programima sketchup i rhino, i da će se upoređivanjem rada u jednom i drugom programu doći do cilja, a to je dobijanje što više modela objekata u što kraćem vremenskom roku.
Pre nego što se započne modelovanje objekata, bilo je potrebno izdvojiti nekoliko najkarakterističnijih crkava koje imaju potencijala za ono što je potrebno uraditi tokom istraživanja.
Faza 1 – je započeta radom u programu rhino, odnosno grasshopper. Potrebni su osnovni parametri za modelovanje, a to su dimenzije osnove, kao i dimenzije glavnih konstruktivnih elemenata / lukova / stubova / kupola / apsida, kao i njihovih međusobnih rastojanja.
Modelovanje se radilo po fazama, pre svega zaključeno je da su osnove sakralnih objekata, koji su izabrani za istraživanje, simetrične i da je dovoljno odraditi jednu polovinu celog objekta, a potom izvršiti preslikavanje tog segmenta.
Razvoj modela:
1. iscrtavanje osnove – alatke rectangle / number slider / explode
- – alatka number slider konkretizuje dimenzije osnove
- – explode – izdvajanje linija po segmentima za lakši nastavak rada
2. centralna apsida – alatke arc / crv / shatter
- – shatter – deljenje krive na dva dela
- – dodavanjem uslova koji ograničavaju pomeranje apside van granica dozvoljenog, dobija se centralizovana apsida
3. manja apsida – koja ide uz glavnu, dobija se
- – kopiranjem koda koji je usvojen prilikom dobijanja centralne apside
- – njegovom reparametrizacijom
4. bočna apsida – ponavljanje komande arc
- – menjanje položaja kruga / -pi/2 – pi
- – kopiranje koda glavne apside
- – njegova reparametrizacija
5. centar stubova – alatka crv crv intersection / postavljanje uslova
- – postavljanje uslova se odnosi na ograničavanje pomeranja stubova u odnosu na pomeranje bočnih apsida
6. stubovi – rectangle / construct plane / number slider / negative / extrude
- – extrude – dobijanje visine stubova
7. celokupan sakralni objekat – dobija se
- – alatke mirror / xz plane oformljavaju objekat
- – ponove se alatke za svaki segment posebno
- – zatim se odradi extrude na svakom segmentu
Krajnji rezultat rada u grasshopper-u je parametarski model koji se može umnožavati i vrlo lako dobijati varijacije sakralnih objekata, za veoma kratko vreme i bez ponovnog celokupnog crtanja.
Faza 2 – prelazak na rad u programu sketchup. Potrebne dimenzije preuzimaju se iz prethodne faze rada i odmah se prelazi na modelovanje. Princip rada započinje se isto, modelovanje jedne polovine sakralnog objekta zbog svoje simetričnosti.
Razvoj modela:
- iscrtavanje osnove – uvođenje fotografije osnove i preseka, pomoću alatke za merenje skalira se osnova, iscrtavanje pomoću alatki line / arc, a zahvaljujući celokupnoj osnovi uvedene su i aspide
- podizanje visine objekta – alatka push and pull daje nam visinu
- stubovi – rectangle / push and pull / move and copy
- kupole – alatke circle / follow me stvaraju kupole
- lukovi – alatke arc / follow me / copy and move / push and pull
- celokupan sakralni objekat – alatke move / copy / flip along group’s green – selektovanje celog iscrtanog segmenta, potom njegovo kopiranje, pomeranje simetrično u odnosu na osnovu i konačno mirorovanje / preslikavanje segmenta i dobijanje celokupnog modela
Krajnji rezultat rada u sketchup-u je jedinstevni sakralni objekat koji se ne može reparametrizovati, kao što je to omogućeno u grasshopper-u.