II faza ispitivanja
Prethodnom fazom istraživanja došlo se do zaključka da će se sakralni objekti modelovati u programima sketchup i rhino, i da će se upoređivanjem rada u jednom i drugom programu doći do cilja, a to je dobijanje što više modela objekata u što kraćem vremenskom roku.
Pre nego što se započne model
ovanje objekata, bilo je potrebno izdvojiti nekoliko najkarakterističnijih crkava koje imaju potencijala za ono što je potrebno uraditi tokom istraživanja.
Faza 1 – je započeta radom u programu rhino, odnosno grasshopper. Potrebni su osnovni parametri za modelovanje, a to su dimenzije osnove, kao i dimenzije glavnih konstruktivnih elemenata / lukova / stubova / kupola / apsida, kao i njihovih međusobnih rastojanja.
Modelovanje se radilo po fazama, pre svega zaključeno je da su osnove sakralnih objekata, koji su izabrani za istraživanje, simetrične i da je dovoljno odraditi jednu polovinu celog objekta, a potom izvršiti preslikavanje tog segmenta.
Razvoj modela:
1. iscrtavanje osnove – alatke rectangle / number slider / explode

- – alatka number slider konkretizuje dimenzije osnove
- – explode – izdvajanje linija po segmentima za lakši nastavak rada
2. centralna apsida – alatke arc / crv / shatter
- – shatter – deljenje krive na dva dela

- – dodavanjem uslova koji ograničavaju pomeranje apside van granica dozvoljenog, dobija se centralizovana apsida
3. manja apsida – koja ide uz glavnu, dobija se
- – kopiranjem koda koji je usvojen prilikom dobijanja centralne apside
- – njegovom reparametrizacijom
4. bočna apsida – ponavljanje komande arc
- – menjanje položaja kruga / -pi/2 – pi

- – kopiranje koda glavne apside
- – njegova reparametrizacija
5. centar stubova – alatka crv crv intersection / postavljanje uslov
a
- – postavljanje uslova se odnosi na ograničavanje pomeranja stubova u odnosu na pomeranje bočnih apsida
6. stubovi – rectangle / construct plane / number slider / negative / extrude
- – extrude – dobijanje visine stubova
7. celokupan sakralni objekat – dobija se
- – alatke mirror / xz plane oformljavaju objekat
- – ponove se alatke za svaki segment posebno
- – zatim se odradi extrude na svakom segmentu
Krajnji rezultat rada u grasshopper-u je parametarski model koji se može umnožavati i vrlo lako dobijati varijacije sakralnih objekata, za veoma kratko vreme i bez ponovnog celokupnog crtanja.
Faza 2 – prelazak na rad u programu sketchup. Potrebne dimenzije preuzimaju se iz prethodne faze rada i odmah se prelazi na modelovanje. Princip rada započinje se isto, modelovanje jedne polovine sakralnog objekta zbog svoje simetričnosti.
Razvoj modela:
- iscrtavanje osnove – uvođenje fotografije osnove i preseka, pomoću alatke za merenje skalira se osnova, iscrtavanje pomoću alatki line / arc, a zahvaljujući celokupnoj osnovi uvedene su i aspide
- podizanje visine objekta – alatka push and pull daje nam visinu
- stubovi – rectangle / push and pull / move and copy
- kupole – alatke circle / follow me stvaraju kupole
- lukovi – alatke arc / follow me / copy and move / push and pull
- celokupan sakralni objekat – alatke move / copy / flip along group’s green – selektovanje celog iscrtanog segmenta, potom njegovo kopiranje, pomeranje simetrično u odnosu na osnovu i konačno mirorovanje / preslikavanje segmenta i dobijanje celokupnog modela
Krajnji rezultat rada u sketchup-u je jedinstevni sakralni objekat koji se ne može reparametrizovati, kao što je to omogućeno u grasshopper-u.


