Metodologija rada – uporedna analiza ručnog i programskog modelovanja u Rhinoceros-u

U okviru izrade našeg zajedničkog projekta, činija sa pregradama modelovana je na dva načina: ručno, kroz standardni interfejs Rhinoceros-a, i programski, pomoću Python skriptovanja unutar Rhino okruženja. Ovakav dvostruki pristup omogućio nam je da sagledamo prednosti i mane obe metode i da ih uporedimo u kontekstu praktične i kreativne primene.

Ručni rad u Rhino interfejsu podrazumeva modelovanje kroz alate za crtanje, NURBS površine, boolean operacije i direktnu manipulaciju formama. Ovaj pristup je intuitivan i omogućava stalnu vizuelnu kontrolu, što ga čini pogodnim za brze kreativne eksperimente i estetske korekcije tokom rada. Ipak, nedostatak mu je manja ponovljivost i otežano pravljenje većeg broja varijanti istog modela, jer svaka izmena zahteva dodatni manuelni rad.

Programski rad u Python-u za Rhino zasniva se na parametarskom definisanju geometrije. Osnovni elementi činije (osnova, zidovi, pregrade) opisani su kroz promenljive, dok se finalna forma dobija izvršavanjem skripte. Ovaj način rada pruža visok nivo preciznosti i ponovljivosti, jer je moguće lako menjati parametre (npr. dimenzije činije, broj i raspored pregrada) i automatski generisati nove varijante. Njegova prednost je u preciznosti, dokumentovanom procesu i mogućnosti optimizacije, dok je glavna mana nešto sporiji razvoj prve verzije i manja intuitivnost za vizuelne, umetničke izmene.

Kombinovanjem ovih pristupa postigli smo balans između kreativnosti i funkcionalnosti. Ručno modelovanje pokazalo se korisnim u ranim fazama projekta, kada je važno brzo testirati estetske mogućnosti i vizuelno sagledati formu, dok je Python skriptovanje omogućilo precizno definisanje i generisanje parametarskih varijanti modela. Na taj način, oba procesa se nadopunjuju i zajedno pružaju kompletniji i savremeniji pristup u dizajnu činije sa pregradama.

Dva načina modelovana:

 NURBS pristup (klasičan – precizniji za 3D štampu)

1. Crtanje profila (polukrug) pomoću `Curve` → `Arc` ili `InterpCrv`.

   Rotiranje oko ose pomoću `Revolve`

   Dodavanje malog prstenastog postolja pomoću `Circle` + `ExtrudeCrv`.

2. U pogledu „Top“ napraviti krug iste veličine kao otvor činije.

  Iscrtati linije koje dele krug na 3 dela (`Polyline` ili `Line`)

Koristiti `ExtrudeCrv` za izvlačenje linija

Trimovanje da stanu tačno u činiju pomoću `BooleanSplit`.

3. Koristiti `FilletEdge` ili `BlendEdge` na gornjim ivicama činije i pregrada da se dobije zaobljen prelaz

SubD pristup (za slobodniju formu)

1. Napraviti `Sphere` ili `SubD Cylinder`

   Odseći gornji deo (`Trim`) da se dobije činija

   Dodati debljinu pomoću `OffsetSubD`.

2.  U „Top“ pogledu, iscrtati linije koje dele krug na 3 dela

    Pretvoriti te linije u SubD ivice pomoću `InsertEdge` ili napraviti nove SubD „zidove“ pomoću `Bridge`.

    Podesiti visinu i debljinu pregrada ručno (`Gumball` za pomeranje).

Korišćenje Python-a za poboljšanje modelovanja:

Za NURBS pristup:

Automatsko crtanje profila i rotacije – umesto manuelnog kreiranja krivih i Revolve, Python može generisati polukružni profil i automatski napraviti revoluciju sa željenim radijusima i visinom.

Primer: koristiti rs.AddArc i rs.RevolveCurve iz RhinoScriptSyntax.

Precizno pozicioniranje pregrada – linije koje dele krug mogu se generisati programatski,

tako da budu tačno u 120° razmaku (ili koliko treba).

rs.AddLine i petlja za pozicioniranje linija.

Automatsko trimovanje – Python može pozvati BooleanSplit za sve pregrade i unutrašnjost činije, bez manuelnog odabira krivih.

Zaobljavanje ivica – automatsko korišćenje FilletEdge ili BlendEdge za sve gornje ivice pomoću skripte.

Za SubD pristup:

Generisanje osnovne forme – Python može kreirati osnovnu SubD sferu ili cilindar i odmah podesiti dimenzije i debljinu zida (OffsetSubD).

Automatsko dodavanje pregrada – linije iz „Top“ pogleda mogu se pretvoriti u SubD ivice ili zidove pomoću skripte, i sve pregrade mogu biti uniformno raspoređene.

Parametarsko podešavanje – visinu i debljinu pregrada možeš kontrolisati kroz promenljive u Python-u, tako da možeš lako eksperimentisati sa dimenzijama i proporcijama bez ručnog podešavanja.

Iterativna optimizacija – može se napraviti skripta koja testira više varijanti oblika i visine pregrada da bi se našao najbolji izgled i funkcionalnost pre 3D štampe.

prototip cinije

Leave a comment