Ispit
Ispit iz predmeta Arhitektonske repezentacije 2 služi da proveri stečeno znanje iz poznavanja rada u programu 3ds Max na modelovanju enterijerske i eksterijerske scene, kao i teorijsku osnovu za rad u datoj oblasti. Ispit se sastoji od praktičnog i usmenog dela i nosi ukupno 30 poena.
Praktični deo
Praktični deo ispita sastoji se od slanja projekta enterijera i projekta eksterijera, na kojima se radilo tokom semestra. Slanje se vrši putem e-maila i to na adresu reprezentacije2@gmail.com. U okviru svakog projekta treba da se pronađu:
- Arhivirana scena
- Renderi i referentne slike
- Plakat
U narednim delovima, svaki od ovih segmenata će biti dodatno objašnjen.
Arhivirana scena
Arhivirana scena predstavlja adekvatno sačuvanu scenu sa geometrijom dodatno pripremljenom za proces renderovanja. Geometrija koja je izmodelovana tokom semestra bi trebalo da se koriguje na osnovu komentara dobijenih od strane predmetnih asistenata. Svi aspekti koji su uzimani u obzir tokom prethodnih slanja, treba i ovde da se ispoštuju, a među kojima su:
- adekvatno imenovanje elemenata u sceni – na osnovu onoga šta geometrija predstavlja
- adekvatno attach-ovanje delova jednog elementa
- adekvatno grupisanje više elemenata koji pripadaju jednoj celini
- adekvatno optimizovanje scene – obraćati pažnju da elementi nemaju premali ili prevelik broj poligona
- adekvatno modelovanje scene – postojanje neophodnog broja elemenata u sceni, njihovo pozicioniranje i gabaritno usaglašavanje sa referentnom slikom
- adekvatan osvrt na detalje – uzimanje u obzir svih specifičnosti svakog od elemenata u sceni i posvećivanje pažnje da se to na najbolji način predstavi u odnosu na referentnu sliku i sve prethodno iznete aspekte
Tako pripremljena geometrija bi trebalo da se pripremi za proces renderovanja. Data priprema se sastoji od podešavanja vrednosti parametara svetla, kamere, materijala i podešavanja za proces renderovanja. Kako bi proces pripreme bio lakši, generisana je template scena u koju može da se ubaci vaša pripremljena geometrija (primenom opcije Merge). Ova template scena je osnovna i dovoljna je za pravljenje osnovnih rendera. Takođe, ova scena ne poseduje sve stvari o kojima je bilo reči na vežbama. Stoga, pravljenje sopstvene scene za renderovanje ili modifikovanje i unapređivanje postojeće scene je poželjno. Glavni razlog je približavanje izgleda rendera odgovarajućoj referentnoj slici – modelovanje zidova za scenu enterijera, postavka osvetljenja na lampama u enterijeru, ubacivanje HDRI mape u scene eksterijera, generisanje clay materijala koji imaju neravnine (Bump i Displace), kao i njihovo mapiranje i slično.
Nakon ubacivanja geometrije, potrebno je podesiti vrednosti parametara kako bi se dobio adekvatan render, o čijim specifikacijama će biti reči u narednom delu. Scena koja ima pripremljenu geometriju i podešene vrednosti parametara za render se čuva odlaskom na opciju Archive (za verziju Maxa 2023) i kao takva čini jedan od tri priloga za slanje.
Renderi i referentne slike
Render, kao 2D, rasterski prikaz scene treba da ispuni nekoliko aspekata, a to su:
- adekvatna veličina
- adekvatna kompozicija
- adekvatna osvetljenja
- adekvatna materijalizacija
Render treba da bude urađen sa velikim brojem piksela i to 1920×1080, ako se generišu renderi u horizontalnoj (landscape) ili vertikalnoj (portrait) orijentaciji. Ako se odnos strana (aspect ratio) menja, to uraditi tako da nijedna strana ne izlazi van zadatih granica. Za rendere koji su odnosa strana 1:1, veličina stranica treba da bude 1600 u oba pravca. Kompozicija rendera je jako bitna i zavisi od kadriranja scene putem kamere. Predlog je da vašu scenu kadrirate na osnovu referentne slike. Što se tiče osvetljenja, jako je bitno imati dovoljnu količinu svetla u sceni, odnosno da nijedan deo scene ne bude previše taman niti previše svetao – izbegavati postojanje skroz belih ili skroz crnih piksela. Moguće je koristiti referentnu sliku kao vodič za podešavanje svetla u sceni. Po pitanju materijalizacije, minimalno je potrebno uraditi običan svetao materijal (izbegavati skroz belu kao diffuse boju) i uraditi override material za celu scenu. Kako bi render bio bolji, predlaže se generisanje i ubacivanje i providnih materijala za staklo, kao i generisanje i mapiranje materijala za neravninama (Bump i Displace) na zidove, zemlju, parterno uređenje i slično. Postoji i opcija uključivanja VRay Toon efekta (pritiskom na taster 8, u delu Atmosphere, klikne se na Add i doda VRay Toon), za dobijanje isturenih konturnih ivica, te se može iskoristiti za dobijanje zanimljivih rezultata.
Potrebno je napraviti barem jedan render enterijera i jedan render eksterijera za finalnu predaju, a poželjno je i po dva. Dodatnih 5 bodova može da se dobije ako se uradi noćni render za eksterijer, koji podrazumeva ubacivanje svetala u unutrašnjost objekta i podešavanje vrednosti parametara svetla, kamere i procesa renderovanja. Ako je moguće, pratiti referentne slike, ako nije moguće, samostalno interpretirati. Za svaki render koji je urađen na osnovu referentne slike, priložiti i datu sliku.
Renderi i referentne slike zapakovane u jedan folder, čine drugi od tri priloga za slanje nakon čega je potrebno pripremiti plakat.
Plakat
Za pravljenje plakata ponuđeni su template fajlovi – posebno za enterijer i posebno za eksterijer – u koje je potrebno da ubacite vaš rendere u polje predviđeno za njih. Ako vaši renderi imaju drugačiji odnos stranica od onog ponuđenog, koji je 1:1, nakon pozicioniranja rendera treba obrisati beli kvadrat, koji se nalazi iza rendera. Svaki plakat sadrži i tekstualne delove koje je potrebno popuniti. Nakon što je plakat pripremljen, sačuvati ga kao pdf. U slučaju manjka Office paketa, isti možete otvoriti i preko Google Docsa online. Takvi plakati biće spojeni u jedan katalog vaših radova, koji će poslužiti ostalima na uvid te je potrebno potruditi se da ima najveći mogući kvalitet. Plakati treba da se zapakuju u folder i zajedno sa folderom arhivirane scene i folderom sa renderima i referentnim slikama čine kompletnu dokumentaciju za slanje.
Ovaj pasus se odnosi na drugu godinu: Fajlovi se šalju najkasnije dve dana pre zvaničnog termina održavanja ispita. Uzimajući da je prvi termin ispita već prvog dana ispitnog roka, 20.1. fajlove je potrebno poslati do 17.1. do 23:59. Za drugi ispitni rok, termin je 3.2., te je fajlove potrebno poslati najkasnije do 31.1. do 23:59. Zbog postavke prvog termina ispita tako rano u toku ispitnog roka, odlučeno je da se dodatnih 5 bodova dodeljuje ako se radovi predaju u bilo kom od ova dva ispitna roka. Nakon što su fajlovi poslati, biće pregledani, nakon čega će biti održan usmeni deo ispita.
Ovaj pasus se odnosi na četvrtu godinu: Fajlovi se šalju najkasnije dva dana pre zvaničnog termina održavanja ispita. Prvi termin ispita je tek 2.2. te je fajlove potrebno poslati do 30.1. do 23:59. Uzimajući da je prvi termina ispita tako daleko od početka ispitnog roka semestra, uveden je i termin predroka, koji će biti 24.1. do 23:59. Dodatnih 5 bodova se dodeljuje ako se radovi predaju u predroku. Za drugi ispitni rok, termin je 18.2., te je fajlove potrebno poslati najkasnije do 15.2. do 23:59. Nakon što su fajlovi poslati, biće pregledani, nakon čega će biti održan usmeni deo ispita.
Usmeni deo
Na usmeni deo ispita je potrebno da dođe svaki student lično i u razgovoru sa predmetnim nastavnicima pojasni tok rada na svom projektu, način rada na njemu kao i krajnje rezultate.
Fajlovi se mogu preuzeti sa linka.